Przyszłość serwisów WWW oraz e-commerce w dobie agentów AI
Jeszcze niedawno głównym wyzwaniem projektantów i developerów serwisów WWW było zapewnienie dobrej responsywności, intuicyjnej nawigacji i optymalizacji SEO. Dziś na horyzoncie pojawia się nowy gracz - agent AI , który zmienia sposób, w jaki projektujemy portale, aplikacje oraz platformy e-commerce, a także jak myślimy o aktywności człowieka w sieci.
Agenci AI oraz platformy do ich projektowania
Agenci AI to autonomiczne systemy oparte najczęściej na dużych modelach językowych (LLM); są one zdolne do podejmowania decyzji w imieniu człowieka, realizacji złożonych zadań oraz komunikacji z użytkownikami i innymi systemami w sposób ciągły i kontekstowy.
Warto podkreślić, że w odróżnieniu od tradycyjnych botów, agenci AI posiadają pamięć, potrafią planować działania, uczyć się z interakcji i wykonywać zadania w złożonym środowisku.
W praktyce więc to nie człowiek, lecz agent AI może odwiedzać Twoją stronę internetową, analizować ofertę, porównywać produkty, pobierać dane lub inicjować proces zamówienia. Zyskasz w ten sposób wirtualnego współpracownika. Można określić, że jest to fundamentalna zmiana w interakcji, bowiem mamy do czynienia z zaawansowaną komunikacją człowieka i maszyny, a także maszyny z maszyną. Współczesne rozważania poświęcone budowie zwinnych i wysoko wydajnych zespołów często w swoim wachlarzu lokują właśnie agentów AI, kreatywność ludzką oraz niewielkie zespoły wspierane właśnie zaawansowaną technologią. Wspominamy o tym relatywnie często podczas warsztatów i szkoleń w Hill Academy i Visual Media
Coraz częściej tworzenie agentów AI nie wymaga już klasycznego programowania, ponieważ dostępne są platformy no-code i low-code, które umożliwiają budowanie zaawansowanej automatyzacji. Wśród wiodących dostawców tych rozwiązań można wymienić:
- Zapier to platforma internetowa umożliwiająca automatyzację zadań poprzez łączenie wielu różnych aplikacji i usług (np. Gmail, Slack, Google Sheets, Salesforce). Działa na zasadzie tworzenia „zapów", czyli zautomatyzowanych przepływów pracy, które składają się z wyzwalacza (np. otrzymanie nowego e-maila). Platforma oferuje również funkcje oparte na sztucznej inteligencji i umożliwia tworzenie bardzo zaawansowanych automatyzacji;
- ChatGPT Team i Enterprise (OpenAI) posiadający funkcję „Custom GPTs”, która pozwala na konfigurację własnych agentów z pamięcią i kontekstowym działaniem; Flowise to open-source'owe narzędzie typu no-code, działające z LangChain i różnymi LLM;
- Make podobnie jak Zapier umożliwia automatyzację zadań bez programowania (no-code / low-code), integrację z popularnymi aplikacjami, a także możliwość uruchamiania automatyzacji na podstawie wyzwalaczy (triggerów), harmonogramy czy obsługę webhooków i API. Make jest bardziej zaawansowany w stosunku do Zapier'a.
- Reworkd/AgentGPT pozwala na stworzenie i uruchamianie autonomicznych agentów AI bez konieczności programowania. Całość działa w przeglądarce internetowej i pozwala użytkownikom definiować cele dla agentów, które następnie są realizowane przez generowanie i wykonywanie zadań.
- AutoGen Studio (Microsoft) zostało zaprojektowane z myślą o użytkownikach posiadających podstawową wiedzę techniczną. Dzięki interfejsowi typu drag-and-drop oraz gotowym komponentom, osoby bez doświadczenia programistycznego również mogą tworzyć i testować własne aplikacje oparte na agentach AI. Jednak dla bardziej zaawansowanych zastosowań, będzie potrzebna umiejętności kodowania w Pythonie.
Globalny rynek agentów AI a e-commerce
Wyobraźmy sobie, że klient nie przegląda już sam setek produktów lecz wysyła swojego agenta z zadaniem, np. „Znajdź najlepszy model butów trekkingowych o rozmiarze 42 w cenie do 500 zł z wysyłką w 48h”.
Taki program przeszukuje Twoją stronę, a także sklepy konkurencji, platformy z opiniami i wraca do potencjalnego klienta z rekomendacją. Jeśli Twój sklep nie umożliwi agentowi łatwego dostępu do danych i funkcji, po prostu nie zostanie uwzględniony. W konsekwencji stracisz, bo twój biznes zostanie pominięty (to tak, jakby nie było twojej strony WWW w indeksie Google).
"Wraz z pojawieniem się agentów AI, którzy pomagają konsumentom w ich zakupach, przewidujemy zmianę równowagi sił - od sprzedawców detalicznych w kierunku marek i agentów AI. Dzieje się tak, ponieważ agenci AI będą wyszukiwać towary konsumpcyjne szerzej, szybciej i bardziej kompleksowo niż ludzie" - Harvard Business Review
Wiodące marki detaliczne takie jak Walmart, już dzis przygotowują się na tę rewolucję. Raport Grand View Research przewiduje, że globalny rynek agentów AI osiągnie wartość 50,31 miliarda USD do 2030 roku. Natomiast Market.us rynek agentów AI w e-commerce szacuje na 282,6 miliarda USD w 2034 roku. Można więc wnioskować, że na przykład firma InPost , która wyrosła na europejskiego gracza w swojej branży, nie tylko przygląda się temu tortowi, ale prawdopodobnie aktywnie projektuje nowe rozwiązania lub dostosowuje istniejące.
Źródło: market.us
"Walmart przygotowuje się na radykalne zmiany w sposobie, w jaki konsumenci robią zakupy, badając, jak sprawić, by produkty były atrakcyjne nie tylko dla konsumentów, ale także dla agentów AI, którzy w przyszłości będą robić zakupy w ich imieniu". - Wall Street Journal
Źródło: jacobnielsenphd.substack.com
Kluczowe praktyki - na co już dziś warto zwrócić uwagę?
Agenci AI nie „widzą” witryny tak jak człowiek, nie klikają myszką, nie „czytają” tekstu wizualnie, dlatego ich ekosystem to API (Application Programming Interface), struktura danych, schematy i semantyka kodu. Dlatego, by umożliwić współpracę z agentami AI, ważne jest przestrzeganie określonych praktyk projektowych. Poniżej znajdziesz kilka rekomendacji.
- Strukturalna i semantyczna dostępność danych. Dane na stronie powinny być dostępne w sposób zrozumiały maszynowo (np. przez schema.org, RDFa, JSON-LD). Nazwy klas CSS i ID muszą mieć sens logiczny.
- Udostępnienie API (publicznego lub autoryzowanego) powinno być traktowane jako domyślny standard w architekturze nowoczesnych serwisów WWW i e-commerce. Dostęp do kluczowych danych, takich jak produkty, ceny, warianty, dostępność czy opisy jest niezbędny dla efektywnej współpracy z agentami AI. Agenci, działając automatycznie, muszą posiadać możliwość pozyskiwania informacji w sposób maszynowy i niezależny od interfejsu użytkownika. API powinno wspierać autoryzację OAuth2.0, API tokens, rate limiting oraz dostępność w dokumentacji (np. przez Swagger / OpenAPI).
- Nowy UX, to również projektowanie pod agenta, nie tylko człowieka. Tworzenie AFI - Agent Friendly Interfaces, czyli takich, które mogą być w pełni wykorzystane przez systemy sztucznej inteligancji (formularze zamówień, zapytania ofertowe, statusy dostępności itp.).
- Zgodność z protokołami, takimi jak WebAgent Protocols (rozwijane przez środowiska open source i duże firmy AI, np. OpenAI czy Google). LLM-ready endpoints, to specjalne wersje API dla dużych modeli językowych, z którymi można zintegrować swoją aplikację lub portal.
- Zero Trust, czyli „nie ufaj nikomu, nawet jeśli już jest w systemie”. Każdy agent, usługa lub użytkownik musi potwierdzić swoją tożsamość i mieć wyraźnie przyznane uprawnienia do określonych zasobów, nawet wewnątrz zaufanych sieci.
- Architektura mikroserwisowa i headless CMS. Mikroserwisy umożliwiają elastyczne i skalowalne zarządzanie funkcjami serwisu. Każdy moduł działa niezależnie i może być łatwo zintegrowany z agentami AI poprzez dedykowane API. Headless CMS oddziela warstwę danych od prezentacji, umożliwiając agentom dostęp do czystych, semantycznych treści. Efektem jest możliwość jednoczesnego obsługiwania użytkowników końcowych i zautomatyzowanych agentów przez te same dane źródłowe.
- Zadbanie o „AI Accessibility”, czyli dostępność dla inteligentnych agentów. To oczywiście nowe rozszerzenie klasycznej koncepcji dostępności cyfrowej (WCAG), jednak tym razem nie tylko dla ludzi, ale też dla maszyn.
Coraz częściej to nie człowiek, lecz inteligentne oprogramowanie będzie wchodzić we wzajemne interakcje. Chociaż jeszcze dziś, to człowiek definiuje cel oraz podejmuje decyzje, warto zauważyć, że systemy te rozwijają się w zawrotnym tempie. Można więc śmiało określić, że powstaje nowa generacja użytkowników (agentów AI), którzy wymagają nowego podejścia do projektowania architektury, semantyki i dostępności systemów cyfrowych.
Obserwując również liczne inwestycje gigantów IT, takich jak OpenAI (Agents SDK) , Microsoft (Azure AI Studio), Meta (Meta AI Studio), Alphabet (Google Workspace AI Agents), Anthropic (Claude AI + Model Context Protocol), a także coraz szerzej dostępne szkolenia, można dostrzec, że agenci AI stają się nieodzownym elementem transformacji cyfrowej.
Ich rozwój tworzy ogromne możliwości, ale i wyzwania na gruncie technologicznym (w tym security), etycznym i prawnym. Wydaje się, że nie jest właściwym pytaniem, czy powinniśmy podczas projektowania rozwiązań (serwisy / aplikacje, portale, e-commerce) brać pod uwagę otwartość naszych systemów na agentów AI, ale jak się do tego optymalnie przygotować.