AKTUALNOŚCI, WIEDZA
Blog
Wiedza / 18.06.2023

Badania eyetrackingowe w ofercie Visual Media

Z przyjemnością informujemy, że rozszerzyliśmy ofertę badań użyteczności serwisów, aplikacji mobilnych i portali internetowych o badania eyetrackingowe.

Eye tracker jest urządzeniem, które pozwala na śledzenie ruchów gałek ocznych. Za jego pomocą można zbierać informacje na temat tego, na co patrzy użytkownik / konsument, jak długo patrzy na dany obiekt, jak szybko „przeskakuje” (sakady) między różnymi elementami oraz jak reaguje na bodźce wizualne.

Projekty naszych klientów są wspierane technologiami firmy Tobii – światowego lidera w produkcji urządzeń okulograficznych. Jego produkty wykorzystywane są przez ośrodki badawcze takich organizacji jak University of Cambridge, Harvard University, Princeton University, Unilever, Honda, PG oraz wiele innych.

Oferujemy badania okulograficzne z użyciem urządzeń, które wykorzystujemy do badania użyteczności i analizy percepcji:

  • produktów cyfrowych (aplikacje mobilne, serwisy WWW, gry, aplikacje oparte na interfejsie dotykowym - touch screen);
  • opakowań produktów i materiałów reklamowych (reklamy, plakaty, gazetki reklamowe FMCG);
  • nośników reklamy zewnętrznej - billboardy, nośniki cyfrowe;
  • przestrzeni handlowych – sklepy, galerie, ekspozycje produktów na półkach.

 

Badanie eyetrackingowe reklamy zewnętrznej, interfejsów dotykowych,
przestrzeni handlowych, miejsc pracy i rozrywki.

Pozwala na prowadzenie badań behawioralnych w szerokim zakresie. Idealnie sprawdza się do badań postrzegania w zakresie reklamy zewnętrznej, interfejsów ekranów dotykowych, przestrzeni handlowych (FMCG), miejsc pracy (hale produkcyjne, centra logistyczne).

Wykorzystanie mobilnego okulografu dostarcza unikalnej perspektywy, bowiem możemy zobaczyć świat oczami innych ludzi w naturalnych warunkach i dowiedzieć się nie tylko co deklarują (badania ankietowe, wywiady, obserwacje), ale przede wszystkim na co zwracają uwagę, co wzbudza ich zainteresowanie i emocje.

Okulograf Tobii Pro Glasses 3

Okulograf Tobii Pro Glasses 3



Tobii Pro Glasses 3


 

Dzięki eye trackerowi Tobii Pro Glasses 3 badania mogą być prowadzone w warunkach laboratoryjnych, jak również w środowisku naturalnym dla danego obszaru badawczego(sklepy, prowadzenie auta, obsługa urządzeń, interakcje podczas zakupów itp.).

 

Badanie eyetrackingowe interfejsów graficznych portali,
serwisów WWW, aplikacji internetowych.

W zakresie badania użyteczności interfejsów graficznych portali, systemów lub aplikacji internetowych wykorzystujemy mobilny zestaw Tobii Pro Fusion. Z niezwykłą precyzją śledzi i rejestruje ruch gałki ocznej - "Gaze Recovery Time" na poziomie 250 ms pozwala określić na czym użytkownik skupia swoje spojrzenie, nawet w przypadku szybkich ruchów oczu. Taka precyzja ma znaczenie szczególnie w zastosowaniach, które wymagają wysokiej jakości śledzenia wzroku, na przykład: badania percepcji gier, badania naukowe (psychologia i neurologia) lub interfejsy kontrolowane wzrokiem. Różne częstotliwości próbkowania oraz związane z nimi tryby śledzenia źrenicy w jasnym i ciemnym świetle (automatyczna kalibracja) pozwalają dostosować wydajność do projektu i badanej populacji.

Badanie eye trackingowe

Badanie eye trackingowe w warunkach laboratoryjnych.

 

Eye tracker Tobii Pro Fusion

 

Eye tracker Tobii Pro Fusion – zlokalizowany pod ekranem notebooka lub monitora stacjonarnego. Dzięki niewielkiej konstrukcji dane można gromadzić niemal wz każdych warunkach.

 



Eye tracker Tobii Pro Fusion 2


 

Częstotliwości próbkowania do 250 Hz, dwie kamery śledzące ruch oczu oraz dwa tryby śledzenia źrenicy - umożliwiają zbierania danych z różnych populacji badawczych oraz scenariuszy.

 

Zestaw Tobii Nano

Zestaw Tobii Nano wykorzystujemy do badania interfejsów mobilnych.

Czego można się dowiedzieć dzięki
badaniom eyetrackingowym?

  • Śledzenie uwagi - umożliwia identyfikowanie, na co kieruje uwagę badana osoba, jak długo utrzymuje spojrzenie na konkretnych elementach i jak często zmienia swoje punkty fiksacji. To pozwala na ocenę, które elementy przyciągają największą uwagę oraz posiadają największe znaczenie wz danym kontekście.
  • Na podstawie liczby „wizyt” w obszarze zainteresowania (AOI, Area of Interest) możemy określić współczynnik pewności w podejmowaniu decyzji zakupowych. Na przykład niska liczba wizyt w AIO i krótki czas od pierwszej fiksacji do wyboru produktu mogą wskazywać na wysoką pewność podczas wyboru i zakupu konkretnego produktu.
  • Rozpoznawalność marki - krótkie czasy przystanków i powtarzające się fiksacje mogą wskazywać na niską rozpoznawalność marki lub brak możliwości znalezienia potrzebnej informacji.
  • Przetwarzanie słów i obrazów - czas trwania fiksacji wraz z rozmiarem źrenicy może ujawnić, jak łatwo lub jak trudno jest respondentowi przetworzyć słowo lub obraz. Klienci nie pamiętają każdego kroku interakcji a podczas badań ankietowych mogą udzielać mylących odpowiedzi. W tym kontekście eyetracking może skutecznie uchwycić ten obszar problemowy.
  • Zaangażowanie - nawet jeśli słowo, fraza lub obraz jest przetwarzany łatwo, wciąż możliwe jest ich niewłaściwe zrozumienie. Wiedza, że konsumenci czytają Twoje treści, ale nie dostrzegają w nich wartości, może pomóc Ci w ich dostosowaniu, np. do kompetencji komunikacyjnej grupy docelowej.
  • Procesy poznawcze i emocje - badania eyetrackingowe pozwalają na badanie procesów poznawczych, takich jak pamięć, rozumienie czy podejmowanie decyzji. Analiza ruchu gałek ocznych może również dostarczyć informacji na temat emocji, np. czy dany bodziec wywołuje zainteresowanie, pozytywne czy negatywne emocje.

Dane dotyczące uwagi są bardziej szczegółowe i miarodajne niż same dane i wnioski pochodzące z badań ilościowych czy nawet wywiadów pogłębionych. Współcześnie badania nad percepcją stają się istotnym elementem walidacji innych technik i metod badawczych.

Zapraszamy do współpracy. W przypadku zainteresowania badaniami prosimy o kontakt.